|
Note
1: Bjørn Rasmussen: Filmens Hvem-Hvad-Hvor, danske titler og biografier
1929-1967, s. 484. Det er ikke korrekt, når der heri nævnes,
at Storm P. allerede begyndte at lave tegnefilm 1916. Det gjorde
han angiveligt først i sommeren 1919, og dengang fik han
sin lille film med ”De tre små mænd” fremkaldt og kopieret
hos den københavnske afdeling af det århusianske firma
Fotorama, som dengang lå på Amagertorv, hvor også
”Løvebiografen” havde hjemme. Senere – formentlig omkr. 1924,
flyttede filialen til den nybyggede ejendom, Nygade 3, hvor senere
biograferne Alexandra Teatret og endnu senere Nygade Teatret kom
til at ligge. Se f.eks. Filmen i Danmark, s. 29, 61-63, 63. Se mere herom
i note 16. -
Sven Holm: Jeg blev farmaceut, s. 54ff. "Industrifilmen", der lå
på Skt. Knudsvej 22, Frederiksberg, var en filmfabrik, hvor
der dels blev produceret og dels blev fremkaldt og kopieret film.
Sven Holms far, fabrikant Aage Holm, købte Industrifilmen
i 1922 og indsatte sin filminteresserede, ældste søn,
den da kun 20-årige Sven Holm, som direktør. I hans
tid specialiserede filmfabrikken sig i optagelser
af fabriksfilm, reklamefilm, tegnefilm, aktuelle film og naturfilm.
Det var Storm P. og Karl Wieghorst,
der stod for fremstillingen af tegnefilmene, men forunderligt
nok omtaler Sven Holm kun denne pionérgerning med
disse få linjer i sin 142 sider lange bog (side 63): "Vi
lavede en del reklametegnefilm for Storm Petersen, men det var for
lidt til at holde den ret store stab af medarbejdere i gang."
Derudover nævnes Storm P. kun to gange i bogen, s. 61 og s.
101, men i helt anden anledning. Til gengæld må
man sige, at der næsten ingen grænser er for, hvilken
betydningsfuld rolle Sven Holm i sin egen opfattelse har spillet
i dansk films historie. Det
har tidligere været en almindelig opfattelse blandt danske
tegnefilmhistorikere, at tegneren Sven
Brasch (1886-1970) var den første,
der eksperimenterede med tegnefilmmediet i Danmark, idet hans lille
tegnefilm Meningen er god nok eller – som det er, - som det føles er lavet i 1919, men før Storm P.s første egentlige
tegnefilm, De tre små mænd, som blev produceret i juni-august 1919. Brasch’s lille
film består af tegnede, faste billeder, der forvandler sig,
i lighed med hvad tilfældet er i Stuart Blacktons Enchanted Drawings fra 1906.
Kilder: Niels Plaschke: Vidunderlige danske
animationsfilm. Findes på Internetadressen
www.plaschke.dk . - Lars
Jakobsen: Mik – en biografi om tegneren
Henning Dahl Mikkelsen. Forlaget Wisby
& Wilkens 2001. Sidstnævnte forfatter, hvis bog om Mik
udkom 20. april 2001, har i lighed med Niels Plaschkes hjemmeside
bidraget til dansk tegnefilms historie med den overraskende oplysning,
at den første tegner, der lavede professionelle reklametegnefilm
i Danmark, var maleren Alfred Georg Olsen, hvis kunstnernavn var
Skibstrup. Det begyndte han på i starten af 1920, altså
omkring et par år før Storm P. og Industrifilmen, og
han producerede i løbet af 1920’erne en række cirka
ét minuts reklametegnefilm for industrivirksomheder, der
havde råd til at betale for filmene. Det drejede sig om firmaer
som f.eks. Kronborg Flødeis, Good
Year og Nilfisk. Skibstrup var en initiativrig og driftig producent af
reklametegnefilm, som også producerede reklametegnefilm til
Sverige og Norge. Der
var ifølge Lars Jakobsen flere andre, ikke navngivne danske
tegnere, som i 1920’erne forsøgte at slå sig igennem
som producenter af reklametegnefilm, men med større eller
mindre held, især på grund af filmenes svingende kvalitet.
I 1928, altså samme år
som Wieghorst producerede sine eventyrtegnefilm, lavede tegneren
Richard Johnsen tegnefilmen Flyvning uden
Motor, som havde to hovedpersoner, hvoraf
den ene hed Ole Bims,
mens den anden figurs navn ikke er oplyst. De to figurer lignede
til forveksling tegneseriefigurerne fra 1921: Fyrtårnet
og Bivognen, som igen lånte titel
fra den berømte danske filmkomikerduo af samme navn. Den
blev indtil 1933 tegnet af Carl Røgind (1871-1933) og derefter
videreført af tegneren Kaj Engholm (1906-1988), som senere
blev bedst kendt for sin tegneserie Far
til fire. Men Røginds tegneserie
var i virkeligheden i nok så høj grad inspireret af den amerikanske tegneserie Mr.
A. Mutt, fra 1907, som fra 1910 skiftede
titel til Mutt and Jeff - på dansk Store Klaus
og Lille Klaus. Serien blev tegnet af
Harry Conway under kunstnernavnet Bud Fisher (1885-1954) og efter
dennes død videreført af hans assistent siden 1922,
Al Smith.
Samtidig med tegneserien producerede
Bud Fisher også underholdningstegnefilm med Mutt and Jeff.
Det var på hans initiativ, at den canadisk-amerikanske tegnefilmpionér
Raoul Barré (1874-1932),
sammen med en anden amerikansk tegnefilmpionér, Thomas (Tom) Bowers (1989-1946),
i New York 1916 stiftede Barré-Bowers
Animated Cartoon Studio, med det specifikke
formål at omsætte Bud Fishers tegneserie Mutt and Jeff
til tegnefilm. Bowers skrev manuskripterne til filmene, medens Barré
tog sig af instruktionen af disse. Der opstod imidlertid snart uenighed
mellem de to partnere, og samarbejdet kom derfor kun til at vare
i cirka tre år. Begge forlod derefter firmaet, som blev
overtaget og drevet videre af Bud Fisher, som ved sin overtagelse
af produktionen omdøbte det til Mutt
and Jeff Studio. Det viste sig dog snart,
at studiet ikke kunne overkomme efterspørgslen efter Mutt
and Jeff-film, og derfor måtte Fisher søge assistance
hos andre tegnefilmproducenter. Først og fremmest hos Tom
Bowers, der efter bruddet med Barré havde oprettet sit eget
studio, og hos en tredje amerikansk tegnefilmpionér, Paul Terry (1887-1971). Produktionen
af Mutt and Jeff-tegnefilm fortsatte til et godt stykke op i 1920’erne.
Hos Barré-Bowers og senere hos Bud Fisher arbejdede amerikanske animatorer og instruktører som Dick
Friel, Burt Gillett, Al Hurter, Dick Huemer, Isidore Klein, Ted
Sears, Frank Sherman, Mannie Davis, George Stallings og Ben Harrison.
Disse navne blev senere kendt som medarbejdere hos Walt Disney og/eller
Max Fleischer og Famous Studios. Kilde: Maurice Horn: The Encyclopaedia of Cartoons. Chelsea House Publishers, New York, London, 1980 |
|