|
Note
31: Under overskriften Da Storm P. indførte tegnefilmen,
gør forfatteren Erik Nørgaard sig også skyldig
i en overdrivelse i sin ellers udmærkede bog Levende
billeder i Danmark. Fra den gamle
Biograf til moderne tider ... En af hans
billedtekster fortæller bl.a., at "Storm P. tegnede hver
enkelt af de mange tusinde tegninger i filmen. Senere blev tegnefilmprocessen
forenklet ved trick-bord osv." Se nævnte værk,
s. 135. - For det første er Storm P.s tegnefilm i vid udstrækning
lavet med såkaldt cut out teknik, dvs. at figurerne eller
dele af disse er skåret eller klippet ud af papir eller karton,
nærmest i lighed med delene til en sprællemand. Under
fotograferingen eller optagelsen flytter man delene, f.eks.
arme, ben, hoved og krop, eksponering for eksponering eller billede
for billede, evt. to eksponeringer eller billeder af hver tegning
eller bevægelsesfase. Ved den senere fremvisning af filmen
med normal
hastighed, som dengang var på
omkring 16-18 billeder/sek., ser det ud som om figuren bevæger
sig mere eller mindre livagtigt, beroende bl.a. på animatorens
sans for bevægelsesanalyse og timing mm. Personlig
har jeg ikke haft lejlighed til at se en tegnefilm af Storm P.,
hvori der forekommer et så stort antal tegninger, som
der er blevet nævnt. Derimod kan der meget vel være
tale om flere tusinde billeder (eksponeringer) til hver film, idet
f.eks. 16 bill./sek. x 60 sek. er lig med 960 billeder pr minut.
Antager man, at filmen er på f.eks. 5 minutter betyder det,
at den består af 4.800 billeder. En 10 minutters tegnefilm
vil derfor rumme det dobbelte antal billeder, nemlig 9.600.
Det tal på over 18.000 tegninger, som Ellen Storm Petersen
nævner, ville betyde, at filmen skulle have en spillelængde
på knapt 19 minutter (!), hvilket er helt usandsynligt i denne
sammenhæng. Men måske hentyder fru Storm P. til sin
mands fire korte tegnefilm med de tre små mænd, som
sammenlagt har en spilletid på omkring 20 minutter, hvilket
vil sige omkring 19.200 billeder, ikke at forveksle med antal tegninger,
som højst kan have været omkring det halve.
Meget apropos Storm P.s påståede
indsats som verdens første tegnefilmpionér, kan henvises
til FILM UV, mediepædagogisk
tidsskrift, 18.årg. nr.85-86, december
1984. Heri fortæller Chris Brøgger i artiklen
Animationsfilm - teknik og æstetik (s.6-7) bl.a. følgende: "En lille anekdote,
som desværre ikke lader sig hverken be- eller afkræfte,
hævder, at Robert Storm Petersen i årene umiddelbart efter Nordisk Films start i
1906 skabte verdens første tegnefilm. Fotografen
A. Graatkjær fortalte for en del år siden, at Storm
i en frokostpause i studierne i Valby tegnede en blomsterknop,
som han fik Graatkjær til at optage ét billede
af, hvorefter han viskede tegningen ud og tegnede en ny lidt
større, som også blev optaget i enkeltbillede. Og således
videre, indtil knoppen var blevet en fuldt udsprungen blomst. Da
filmen ikke kan spores, og da både Storm og Graatkjær
for længst er døde, kan vi kun more os over historien,
som i hvert fald er god." - Ja, god, men altså langt
fra sand i påstanden om Storm P. som international tegnefilmpionér,
sådan som påvist ovenfor. Men bemærk, at fotografen
Axel Graatkjær beskriver Storm P.’s første tegnefilmforsøg
som om dette blev tegnet med skrivekridt på en sort tavle,
sådan som flere andre samtidige udenlandske tegnefilmpionerer
også havde gjort og gjorde. Og hypotetisk set kunne det tænkes
at Storm P. allerede på det tidspunkt havde set eksempler
på lignende tegnefilm i Gaumont eller Pathés filmugerevyer. |
|