Tilbage til overskrift

 

 Note 6: Som tidligere omtalt, begyndte Walt Disney at lave tegnefilm omkring 1920. Der var dog til at begynde med tale om teknisk set temmelig primitive tegnefilm, idet man så godt som udelukkende brugte den såkaldte cut-out og flyttefilm-animation. Denne teknik blev også brugt i ”Alice in Cartoonland”-serien, som løb fra 1923-1927, og hvoraf der blev fremstillet omkring 57 korte tegnefilm. Alice-serien afløstes i 1927 af serien ”Oswald the Lucky Rabbit”, som Disney og hans medarbejdere lavede omkring 26 korte tegnefilm med. Fra og med Oswald-serien var der tale om ”rigtige” tegnefilm, idet man nu ikke længere brugte flyttefilm-teknikken, men var gået over til at animere på papir, mellemtegne og trække op og farvelægge (i sort, hvidt og gråtoner) på celluloid.
     Oswald-serien løb dog kun i et års tid for Disneys vedkommende, idet distributøren Charles Mintz lurede både serien  og de fleste af hans hidtidige medarbejdere fra ham og fik disse til at fortsætte med at producere serien på Mintz’ eget studio.
     Det var den egentlige grund til, at Disney og hans nærmeste medarbejder, Ub Iwerks, kreerede Mickey Mouse, og i denne verdensberømte tegnefilmserie blev der i årene 1928-48 lavet omkring 117 korte film. Samtidig var Disney begyndt at producere den ligeledes verdensberømte Silly Symphony-serie, hvoraf der i årene 1929 – 1939 blev lavet 77 korte tegnefilm. Efter 1939 ophørte denne serie og blev erstattet af en tegnefilmserie kaldet ”Specials”. Op til 1948 var der dog kun blevet lavet omkring 6 korte og lidt længere tegnefilm i denne serie, hvilket bl.a. skyldtes at Donald Duck- og Pluto-serierne var trængt frem på bekostning af de hidtidige serier. Men det var i Silly Symphony-serien, at Disney fra og med 1932 benyttede det nye farvefilmsystem, Technicolor, og derefter var stort set de fleste Disney-tegnefilm lavet i farver.
     1934-37 producerede Disney verdens første og såkaldte ”helaftens” underholdningstegnefilm, ”Snehvide og de syv dværge”, der blev efterfulgt af langtegnefilmene ”Pinocchio” (1940), ”Fantasia” (1940), ”Dumbo” (1941), ”Bambi” (1942), ”Fun and Fancy Free” (1947), ”Melody Time” (1948), ”Ichabod and Mr. Toad” (1949). De tre sidstnævnte tegnefilm var dog ikke langtegnefilm (animated cartoon features) i egentlig forstand, idet de bestod af to eller flere kortere tegnefilm kædet sammen til én lang film.
     Det var først og fremmest af nødvendighedsgrunde, at Disney efter 1942 og helt frem til omkring 1949-50 så sig foranlediget til at producere tegnefilm, der ikke krævede samme kapital og arbejdsindsats, som tilfældet var med de lange, episke tegnefilm. Denne genre genoptog han først igen fra og med ”Cinderella” (1950).
     Ind imellem produktionen af langtegnefilm, havde Disney-studierne for øvrigt lavet flere kortere og længere live action film, hvori der indgik tegnefilmafsnit.
     Men som det vil ses af ovenstående liste over Disney tegnefilm, var der i årene 1923-50 blevet lavet omkring 486 korte tegnefilm, 6 animated features og tre lange tegnefilm, der var sammensat af to eller flere kortere film, samt en del tegnefilmindslag i film til forskellige formål, såsom instruktions-, undervisnings-, public relations- og propagandafilm. Set på denne baggrund siger det næsten sig selv, at de forholdsvis uerfarne, om end dygtige danske animatorer selvfølgelig ikke kunne matche de erfaringer, som Disney og hans mangeårige medarbejdere havde erhvervet sig i løbet af omkring 25 år. (Kilde vedr. Disney-film: Leonard Maltin: The Disney Films. Crown Publishers, Inc., New York 1973).

 

 

Tilbage til overskrift