Tilbage til overskrift

 

 Note 31: Ward Kimball (1914-2002), amerikansk tegner, animator og cartoon director, siden 1935 medarbejder hos Walt Disney Productions. En af de såkaldte ”nine old men”, som stod for og prægede den kreative del af især Disneys langtegnefilm helt frem til 1980’erne. Kimball begyndte som elev hos Disney i 1935, men viste sig hurtigt at have et specielt talent for animation. Hans første større opgave som animator var på to sekvenser i ”Snehvide”-filmen, dels den, hvor dværgene snedkererer en seng til Snehvide, og dels den, hvor de går til bords for at spise suppe. Denne sekvens havde arbejdstitlen ”Soup’s On!”. Begge sekvenser var timet musikalsk, hvilket bekom unge Kimball godt, idet han selv var udøvende musiker, dog med forkærlighed for New Orleans-jazz. Uheldigvis for Kimball og flere andre, som arbejdede på de to sekvenser, så nåede disse ikke længere end til linetest-stadiet, idet Disney simpelthen udelod disse, angiveligt fordi han syntes, at de forsinkede filmens handling og desuden gjorde den for lang.
      Kimball blev for første gang directing animator på ”Pinocchio” (1940), og heri animerede han bl.a. Jiminy Cricket (Jesper Fårekylling) og en sekvens, der foregår på Stromboli’s marionetteater, og som viser to marionetdukke-mænd, der kommer ind på scenen, hvor de blander sig med nogle cancan-piger. Der var det specielle ved de to marionetdukke-mænd, at de var tegnet og animeret af Fred Moore (1910-52) og Ward Kimball, som åbenbart var blevet enige om at ville karikere hinanden i form af de to marionetdukker. Fred Moore tegnede altså Kimball og omvendt. Tidligere havde Kimball og Moore gjort det samme i kortfilmen ”Ferdinand the Bull” (1938). Men nok så vigtigt, så tegnede og animerede Fred Moore den cigarrygende og billardspillende dreng, Lampwick, som Pinocchio mødes med i ”Slaraffenland”. Kimball var desuden animator på ”Victory Through Air Power” (1943), The Three Caballereos” (1945) og “Make Mine Music” (1946). Begge d’herrer var animation supervisors på ”Fantasia” (1940), og directing animators på ”Dumbo” (1941) og  ”Fun and Fancy Free” (1947). Men Kimball fortsatte som directing animator på film som ”Melody Time” (1948), ”The Adventures of Ichabod and Mr. Toad” (1949), “Cinderella” (1950), “Alice in Wonderland” (1951), “Peter Pan” (1953). Derefter så man ikke Ward Kimballs navn på de efterfølgende langtegnefilm, der blev produceret på Disney-studierne. Hans navn sås først igen i 1964 på spillefilmen “Mary Poppins”, hvor han var animator på nogle af tegnefilmsekvenserne. Tidligere havde han været supervising director på den stærkt UPA-inspirerede kortfilm ”Toot, Whistle, Plunk and Boom”, en tegnefilm i CinemaScope, som vandt en Oscar for bedste tegnefilm i 1953. Desuden producerede Kimball sin helt egen korte tegnefilm ”It’s Tough to be a Bird” (19??). I 1975 gik Kimball på pension, og på det tidspunkt havde han arbejdet 40 år hos Walt Disney Productions. – Efter 1943 fortsatte vennen og kollegaen Fred Moore ’kun’ som animator, dels på nogle korte Mickey Mouse-film og dels på langtegnefilm som ”The Three Caballeros”, ”Make Mine Music”, ”Saludo Amigos”, ”The Adventures of Ichabod Crane and Mr. Toad”, “Cinderella”, “Alice in Wonderland” og “Peter Pan”. Fred Moore døde som følge af en trafikulykke i 1952. Han blev kun 42 år, men hans navn vil for altid minde tegnefilmfans om en af tegnefilmhistoriens største animations-talenter.  – Man vil kunne læse en hel del om både Fred Moore og Ward Kimball i Frank Thomas & Ollie Johnston: ”Walt Disney Animation. The Illusion of Life”.

 

 

Tilbage til overskrift