Tilbage til overskrift

 

 Note 1: Referat af handlingen:
Filmens handling starter i børneværelset, hvor den større dreng og pigen sidder på gulvet og leger med Lego-klodser, medens den mindre dreng og puddelhunden følger med i, hvad det er de to andre er i gang med. Den store dreng er ved at lægge sidste hånd på et miniature typehus, han efter Lego-forskrift er ved at bygge af Lego-klodser. Pigen sidder imens og leger med nogle Lego-møbler, som hun er ved at arrangere som en stue og denne beskæftigelse inspirerer hende til at foreslå, at børnene sammen skal lege den traditionelle far-mor-og-børn-leg. Det er de andre med på. Imens kigger hunden uforstående på pigen, som ikke synes at ville drage den med ind i legen.
     Kameraet zoomer nu ind på husets facade med entredøren, som pludselig åbnes og den store dreng – som altså nu optræder en miniature – kommer ud, iført arbejdstøj, og en kasket mærket LEGO. Børnene leger altså at det er morgen og at ”far” skal på arbejde. Pigen kommer også frem i døren, hvor hun bliver stående og vinker farvel til ”manden”. Han er på vej hen ad fortovet, da pigen råber efter ham: ”Vej, du går da ikke! Du kører selvfølgelig i din bil!” Drengen standser op og vender sig, idet man ser pigens kæmpehånd komme ind fra oven i billedet med en Lego-bil og stiller den foran miniature-drengen, som straks sætter sig ind og kører af sted. Hvorefter miniature-pigen går ind i huset, idet hun lukker entredøren bag sig.

     Vi følger herefter den lille ”families” dagligliv, ”drenge-faderen” på hans arbejde som bygningsarbejder, der opfører huse ved hjælp af ’rigtige’ Lego-klodser, medens ”moderen” er hjemmegående og passer hus og barn. Efter fyraften vender  ”manden” hjem og familiens spiser aftensmad. Da vejret er fint, beslutter man sig at gå en aftentur i det stille forstadskvarter, hvor de bor. Hunden følger naturligvis med. På spadsereturen stopper ”faderen” pludselig op og peger på et stort og særlig flot hus, idet han peger og siger: ”Se! Det hus synes jeg aldrig jeg har set før! Det må mindst være en prinsesse, der bor i sådan et flot hus!”
     ”Nej!” svarer pige-moderen, ”En prinsesse bor da på et slot!” I samme øjeblik sker der noget forunderligt, idet det omtalte hus forsvinder som ved et trylleslag, men kun for at give plads for et imponerende og pragtfuldt slot, som lynhurtigt bygges op af Lego-klodser af usynlige hænder lige for øjnene af de måbende børn. Da slottet står færdigt åbnes slotsporten og ud kommer den yndigste lille eventyrprinsesse. ”Goddag!” siger hun til den lille ”familie”, ”I har vel ikke set min lille hund! – Jeg har ledt overalt på slottet, men her er den ikke.” 
     Sammen med prinsessen giver børnene sig nu til at lede efter hendes lille hund overalt, og herunder havner de på flyvepladsen, hvor de spørger piloten, om han ikke kan hjælpe dem med at lede. Det vil han gerne, hvorefter han inviterer børnene på en flyvetur, hvorunder de kan kigge ned på landskabet og se, om de kan får øje på hunden. De kan bl.a. se deres eget hus og prinsessens slot, men kan stadig ikke få øje på den bortløbne hund. Under flyveturen bliver maskinen pludselig helt indhyllet i en mægtig sky, som totalt forhindrer udsynet. Børnene og prinsessen bliver urolige, men piloten beroliger dem og siger: ”Tag det nu bare roligt. Jeg tror jeg ved, hvor I kan finde prinsessens hund!”
     Kort efter letter skyen og da børnene og prinsessen kigger ned, åbenbarer der sig et fantastisk ”landskab” for deres undrende øjne. Det er et landskab opbygget af Lego-klodser i de ejendommeligste kombinationer, former og farver. Efter landingen tæt ved et stort bjerg, vinker piloten farvel til børnene, som står tæt ved noget, der kunne minde om en drypstenshule. Det er dog kun med en vis tøven, at børnene og prinsessen tør vove sig ind i hulen eller grotten, som viser sig at være temmelig forunderlig. For de rytmiske vanddryp, de hører, blander sig snart med andre elektroniske lyde, som går over i melodisk musik. Herunder skifter omgivelserne uafbrudt i alle regnbuens farver.
     Rundt omkring på væggene og i loftet er anbragt mærkelige ting og sager, som børnene betragter med store øjne. Det er som om de er havnet i Aladdins magiske hule. Den del af grotten, som de allerede har passeret, har nærmest karakter af en labyrint, men nu står de foran væg eller mur, hvori der er en åben port indenfor hvilken der er fuldkommen mørkt. Pludselig bliver der stilhed et øjeblik, men så brydes denne af en latter og nogle klip-klap lyde, som kommer nærmere, indtil der viser sig en høj mandsperson, som er iklædt et højst fantasifuldt og mærkværdigt kostume.
     ”Goddag, kære venner! Det var godt I kom!” siger manden glad og smilende, idet han hilser på dem ved at løfte på sin høje, spidse og kegleformede hat. ”Har du ikke set min lille hund?” spørger prinsessen straks, da hun har forstået at manden er dem venligsindet. ”Jo, det kan du tro, jeg har!” svarer manden. ”Jeg har ikke kun set den, jeg har den oven i købet her i grotten!”
     Manden forklarer derefter de overraskede børn, at han ikke er nogen almindelig mand, men derimod en troldmand, og siger, at det faktisk var ham, der tryllede huset, som de ikke mente at have set før, om til et slot, og at det også er ham, der har tryllet prinsessens hund væk. Men hvorfor har han dog gjort det, vil børnene gerne vide. ”Jo, jeg gjorde det fordi jeg mente, at I er nogle flinke og rare børn, som ville hjælpe prinsessen med at finde hendes hund. Og se, det var jo en god måde, hvorpå jeg kunne få jer til at komme hertil! - - - Jeg ville nemlig meget gerne vise jer, hvad LEGO også kan bruges til. – Alt, hvad I ser her, har jeg tryllet frem ved hjælp af LEGO!”
 
    ”Kunne du så ikke ta’ og trylle prinsessens hund frem nu!” spørger den mindre dreng frejdigt. ”Jo, det ku’ jeg godt,” svarer troldmanden, ”men jeg tror I vil synes det er meget sjovere at finde den på den måde, jeg har tænkt mig.”
     Troldmanden tager nu børnene og prinsessen med ind i et andet rum, og da de står samlet i midten af rummet, sænkes de pludselig ned gennem gulvet, og det bliver begyndelsen til en helt fantastisk forlystelsestur igennem noget i retning af ”det mystiske hus”. Turen slutter brat i et lukket rum, hvor de især til prinsessens store overraskelse bliver modtaget af hendes glade og fornøjede hund. Rummet viser sig i virkeligheden at være et forstørret hundehus, hvori der er alle slags legeredskaber, som en hund vil kunne fornøje sig med.
     Det korte af det lange er, at prinsessen bliver så glad over at have genfundet sin lille hund, så at hun inviterer børnene og troldmanden og alle de andre venlige mennesker i byen, som har villet hjælpe hende med at finde hunden, til fest på slottet. Her bliver troldmanden udnævnt til toastmaster og får som sådan til opgave at skære en kæmpemæssig lagkage for, hvilket han gør ved hjælp af sine magiske evner. Men efter at alle har fået, er der ikke et eneste stykke tilbage til ham selv. Dog, han er jo ikke tryllekunstner for ingenting, så han fremtryller naturligvis straks en ny kæmpelagkage nøjagtig magen til den første. Filmen slutter med, at han får et kæmpestort stykke lagkage på sin tallerken. Derefter zoomer kameraet tilbage og ud ad et af slottets vinduer og op til total vue, som viser, at vi nu atter er tilbage i børneværelset, hvor de tre børn sidder sammen med hunden og spiser lagkage og drikke røde, gule og grønne sodavand med sugerør.   

     Handlingsmæssigt var filmen tænkt opbygget således, at ca. første halvdel havde til formål at vise den side af LEGO, der appellerer til børns foretagsomhed, kreativitet, fantasi og indlevelsesevne under opbygningen af og legen med de færdige Lego-modeller. Filmens anden halvdel havde til opgave at vise LEGOLAND på en helt anden måde, nemlig hvad der kan komme ud af den helt frie og ubundne leg med Lego-systemet.
     For at skabe en handlingsmæssig set naturlig forbindelse mellem filmens to halvdele, lod vi flyvemaskinen, som børnene på et tidspunkt befinder sig i under eftersøgningen af prinsessens hund, for nogle få øjeblikke blive indhyllet i en uigennemsigtig sky, der var tænkt som en slags symbolsk overgang mellem ”virkelighedens” verden og ”fantasiens” verden. Og troldmanden var ment som et symbolsk udtryk for den frit fabulerende fantasi.
     Til slut i filmen er vi igen tilbage i LEGOLANDS ”virkelighed”, dog med den væsentlige tilføjelse, at den frie fantasi også er repræsenteret, nemlig ved troldmandens deltagelse i festen på slottet. Virkelighed og fantasi er jo som bekendt til stede i skøn forening i børns verden.
     Teknisk set skulle denne films specielle force have bestået i anvendelsen af en række trickfilm-tekniske muligheder, som vi ville have været i stand til at benytte os af i kraft af vor specialerfaring på netop trick- og tegnefilmens områder. Der ville praktisk taget ikke have været den trickfilm-tekniske mulighed, som ikke ville have fundet anvendelse i denne film, hvis særlige kvalitet især ville have været den specielle måde, hvorpå vi ville kombinere live-action optagelser (af rigtige mennesker) med trickoptagelser af diverse Lego-modeller. I det færdige resultat ville denne kombination have kommet til at tage sig ud, som om vi havde forstørret Lego-modellerne og formindsket de medvirkende rigtige personer, og denne pointe ville netop være blevet fremhævet af, at vi i filmens begyndelse og i dens afslutning viser børnene og Lego-modellerne i det indbyrdes rigtige forhold. 

 

 

Tilbage til overskrift