|
Note 1: I henhold til den marxistiske materialistiske historieopfattelse er produktivkræfterne og produktionsrelationerne basis for en "overbygning", der omfatter ret, moral, religion, kunst, teater, film, litteratur, filosofi, eller kort sagt kulturlivet. Denne "overbygning" må karakteriseres som "falsk bevidsthed", så længe den er udtryk for de herskende klassers ideologi, dvs. for disse klassers opfattelse af sig selv, verden og tilværelsen. Stadig i henhold til marxismen, så udgør samfundets basis (produktivkræfterne: redskaber, penge, arbejdserfaring osv.) og produktionsrelationerne: arbejdsfordeling, besiddelsesforhold) den afgørende baggrund for historiens gang og dermed for udviklingen af samfundsklasser. Da disse samfundsklasser kan opdeles i de besiddende og ikke-besiddende klasser, betyder det, at de førstnævntes udbytning af de sidstnævnte efterhånden vil føre til en klassekamp, som marxismen hævder vil ende med, at de udbyttede, arbejderklassen, på et tidspunkt vil gøre oprør og overtage magten og indføre "proletariatets diktatur". Dette vil i henhold til teorien føre til en ophævelse af klassesamfundet til fordel for et frit samfund (!), hvori den enkelte ikke længere vil føle sig fremmedgjort. Ifølge den marxistiske samfundsmodel med dens basis og overbygning, kommer klassekampen til udtryk på forskellig måde, alt efter om der er tale om et feudalt eller et kapitalistisk samfund, men fælles for disse er, at der sker en udbytning af de mennesker, der ikke ejer produktionsmidlerne selv, men må sælge deres arbejdskraft. Lønmodtagerne kommer derved i stigende grad til at føle en fremmedgørelse i forhold til det arbejde, de er sat til at udføre, men alle bliver berørt af, at det er konkurrencen i samfundet, der driver den tekniske og økonomiske udvikling inden for de forskellige samfundstyper. Marxismen opdeler samfundstyperne i følgende hovedtyper: Ursamfundet, slavesamfundet, feudalsamfundet, det borgerligt kapitalistiske samfund og det socialistisk-kommunistiske samfund. Overgangen fra én samfundstype til en anden bestemmes gennem en ændring af basis, dvs. gennem den tekniske og økonomiske udvikling, hvilket igen vil sige af forandringerne i produktivkræfter og produktionsforhold. Selve overgangen fra den ene samfundstype til den anden sker ifølge marxismen revolutionært og voldeligt, fordi de herskende klasser i et samfund ikke vil tillade en fredelig forandring af samfundsformen, som vil betyde deres egen undergang eller forsvinden. Karl Marx mente selv, at der skulle tre forhold til førend kapitalismen kunne fjernes: 1. kapitalismen skulle udvikles fuldstændigt, 2. flertallet af arbejderne skulle organiseres mod borgerskabet og 3. arbejdernes kår skulle blive stadig mere forringede i forhold til, hvad industriens fremskridt egentlig betingede. Baggrunden for denne tankegang er den idé, at udviklingen sker dialektisk, dvs. ved at modsætningerne, i dette tilfælde mellem samfundsklasserne, skal være øget til det yderste, for at en ny udvikling kan sættes i gang. En senere marxisme har dog stået usikker over for en konsekvent anvendelse af de nævnte tre punkter, dels fordi kapitalismen endnu ikke er fuldt udviklet globalt, og dels fordi arbejdernes kår generelt set ikke er blevet forringet, men tværtimod forbedret, om end dette foreløbig kun er tilfældet i de industrielle lande. Men da de industrielle samfunds udvikling kort sagt ikke kom til at forløbe helt som Marx tænkte sig, mente nogle, blandt disse især Lenin og Stalin, at hans opfattelse af begrebet "overbygningen" nok skulle tolkes i en anden retning. Den ny teori gik ud på, at et kommunistisk parti, dvs. en ledende elite og ikke arbejderklassen som sådan, gennem revolution kunne og skulle overtage magten i et land, der endnu ikke var fuldstændig kapitalistisk udviklet. Partiet skulle derefter ophæve den private ejendomsret til produktionsmidlerne og gennemføre et kulturliv ("overbygning"), som grundlæggende er baseret på socialistiske præmisser og værdier. Denne opfattelse af "overbygningen" tildeler denne en overordentlig stor grad af selvstændig betydning. Omsat i praksis førte teorien til, at det kommunistiske partiapparat blev udbygget til en enorm kontrolinstans (stalinisme), fordi man kun ad denne vej kunne sikre sig, at "overbygningen" (kulturlivet) blev socialistisk eller kommunistisk, og derigennem fik virkelig indflydelse på samfundet i øvrigt. En af Marx' store teoretiske fejltagelser er formentlig hans påstand om, at religion er "opium for folket" og at denne derfor vil forsvinde i takt med socialismens udvikling. Fejltagelsen skyldes hans opfattelse af religionen som noget, der primært er skabt eller opstået af de ydre, barske forhold, menneskene gennem tiderne har måttet leve under. Det hænger igen sammen med hans opfattelse af mennesket, og i videre forstand alle andre levende væsener, som helt igennem værende produkter af den fysiske materie og dennes fysisk-kemiske lovmæssigheder. Ifølge denne såkaldte materialistiske opfattelse er individets bevidsthedsliv helt og aldeles bestemt eller forårsaget af omverdenen. Marx vendte sig dermed kraftigt mod idealisterne og spiritualisterne, som hævder, at det i virkeligheden er bevidstheden, der skaber omverdenen. Marxismens holdning til religionen har været svingende og har i perioder i bedste fald ført til administrative modforanstaltninger og i værste fald til brutale religionsforfølgelser. Men efter Sovjetkommunismens fald i begyndelsen af 1990'erne viste det sig, at religionen havde overlevet mere end 70 års undertrykkelse og forfølgelse. Store dele af befolkningerne i det tidligere Sovjet og i østlandene, som under kommuniststyret havde måttet praktisere deres tro og religion i hemmelighed, vendte tilbage til de genåbnede kirker, som nu atter gennemførte gudstjenester og andre kirkelige handlinger helt åbenlyst. Verdenskommunismens ideologiske enhedspræg begyndte at gå i opløsning efter 1945 med titoismen i Jugoslavien og maoismen i Kina. Denne udvikling blev siden forstærket af "foråret i Prag" 1968, som blev forløber og forbillede for ungdomsoprøret, der søgte at definere marxismen på en ny og mere demokratisk og humanistisk måde. Formålet var at bryde med stalinismen og betonkommunismen gennem en vis af-ideologisering og nyorientering mod en ny revolutionær praksis, som kunne genindsætte det kommunistiske menneske i dets individuelle menneskerettigheder. Nymarxismen omfortolkede også religionens betydning og rolle i samfunds- og menneskelivet, og enkelte mente endog, at religionen var en vigtig drivkraft frem mod et bedre og mere retfærdigt samfund. Men selv om nymarxismen har en mere åben holdning til bl.a. religionen end tilfældet var i den ældre marxisme, så hænger man dog stadigvæk fast i nogle af den sidstnævntes teorier, herunder at psykologien kan og skal forklares gennem fysiologien. Denne opfattelse mener man at kunne hente belæg for i den videnskabelige fysiologi og psykologi, herunder ikke mindst i nyere hjerneforskning. En kendsgerning er det under alle omstændigheder, at kommunismen som ideologi og samfundssystem led et for kommunister og venstreintellektuelle, og for resten også for mange andre, uforudset og fatalt nederlag i slutningen af 1980'erne og begyndelsen af 1990'erne. Det viste sig, at den i virkeligheden umenneskelige kolos havde hvilet på lerfødder. Udsigten til, at kommunismen evt. senere skulle få en renæssance, må formentlig anses for yderst tvivlsom. |
|
|
|